Ring oss

Send en e-post

post@drgudim.no

Best kjent for å behandle rynker

Botox

Behandling med botulinumtoksin er rettet mot spesifikke muskler eller regioner av muskler for å glatte ut rynker og linjer.

Behandlingsmålet er et optimalt estetisk resultat uten stort tap av funksjon, samt å unngå potensielle bivirkninger eller komplikasjoner.

Botox virker effektivt på nervesignaler ved å redusere intensiteten, slik at ansiktsmuskler ikke trekker seg sammen. Dermed synes ikke rynker og linjer i huden over disse musklene like godt.

Tanngnissing

Lider du av smertefulle, anspente eller ømme kjever? Har du ømfintlige og følsomme tenner? Våkner du med stiv nakke eller hodepine om morgenen? Plages du av stadig spenningshodepine eller migrene?

Alt dette kan være tegn på at du gnisser tenner.

Vi vet ikke sikkert hva som gjør at enkelte gnisser tenner, men en enkel behandling er injeksjon av botulinumtoksin i tyggemusklene.

Overstadig svetting (hyperhidrose)

Sterk svetting fra armhulene er en plage uten kjent årsak. Det rammer omtrent 1% av befolkningen. Botulinumtoksin kan blokkere nervenes stimulering av svettekjertlene.

Ved behandlingen sprøytes botulinumtoksin inn i huden en rekke steder i det hårbevokste området. Stoffet nedsetter svetteproduksjonen med mer enn 50% hos 70-90% av pasientene. Virkningen varer 8-12 måneder hos 70-80%. Målet med behandlingen er å redusere svetteproduksjonen til et akseptabelt nivå.

Kronisk migrene

Botox® (onabotulinumtoxin A) er en injiserbar forebyggende behandling. Det er godkjent for å behandle personer med kronisk migrene. Kronisk migrene er definert som 15 + dager per måned med hodepine som varer minst 4 timer.

Botox forebygger migrene før hodepinen begynner, men trenger tid for å virke. Det kan ta to til tre behandlinger for å maksimere effekten. Èn behandling varer i 10-12 uker, og flere har rapportert at to botox-behandlinger reduserte antall hodepinedager med ca. 50 %.

Botox er et godt studert nevrotoksin som har vært brukt i over 30 år. Store kliniske studier ble gjort for å studere om Botox forhindret migrene. Resultatene viste at Botox reduserte hodepine og migrenedager. Basert på disse resultatene godkjente FDA Botox for kronisk migreneforebygging i 2010. Botox virker ikke for personer med episodisk migrene.

Ofte stilte spørsmål

FAQ

Botulinumtoksin blokkerer frigjøring av acetylcholine i nervesynapsene. På denne måten forhindres videreføringen av nervesignaler til musklene, og disse kan dermed ikke trekke seg sammen. Muskelkontraksjonene gjør at den overliggende huden rynker seg.

Botulinumtoksin-injeksjoner leverer forutsigbare, subtile resultater, slik at du ser ut som deg selv, bare med mindre synlige linjer og rynker i ansiktet.

Enkelte beskriver injeksjonene som et lite klyp eller myggstikk. Det brukes en svært tynn nål, og det er vanligvis ikke nødvendig med bedøvelse.

Botox har ingen akutt effekt. Resultatene er ofte synlige etter 3-8 dager, men det kan gå 2-3 uker før du ser full effekt av behandlingen.

Det anbefales ikke å massere eller gni seg i ansiktet de første 24 timene etter behandling. Man bør også avstå fra fysisk trening. Du kan merke en mild rødhet i noen timer etter injeksjonen.

3% av pasientene opplevde senkede (drooping) øyelokk ved behandling av sinnarynke.

1% av pasientene opplevde hevelse i øyelokk ved behandling av smilerynker/kråketær.

1% av pasientene opplevde hengende øyebryn ved behandling av rynker i pannen.

Andre bivirkninger kan være: tørr munn, ubehag eller smerte ved injeksjonsstedet, trøtthet, hodepine, nakkesmerter, tørre øyne eller allergisk reaksjon.

Dette er ikke en uttømmende liste over alle mulige bivirkninger av Botox. Hvis du oppdager nye eller forverrede bivirkninger, kontakt lege eller helsepersonell umiddelbart.

Mange forandringer vil ikke kunne gjøres med fillere alene, og trenger kombinasjonsbehandling med botox. Dette gjelder spesielt store statiske rynker (ie. rynker som er synlige selv om man slapper av i huden).

• Kvinner som er gravide eller som ammer
  • Personer som har kjent overfølsomhet/allergi mot Hyaluronsyre eller noen av virkemidlene
  • Personer som har tendens til overstadig (hypertrofisk) arrdannelse
  • Umiddelbart før eller etter laserbehandling, kjemisk peeling eller hudabrasjon
  • Områder i huden med betennelse eller tegn til infeksjon eller aktiv dermatose (Psoriasis, eksem)
  • De med blødersykdom
  • De med immunsuppresjon
  • De med Atrofisk hud (bindevevssykdommer)
  • De med nevromuskulære sykdommer (Myasthenia Gravis, Bells Palsy, Guillan Barre, MS, ALS)
  • De med dysmorfisk kroppsbilde

Klinikken har 23-års aldersgrense.

Ta en telefon

Send en e-post